Засідання робочої групи з розробки / оновлення освітньо-професійної програми «Середня освіта (Мова і література (англійська))» другого (магістерського) рівня вищої освіти
05 березня 2025 року на кафедрі англійської та німецької філології відбулося засідання робочої групи з розробки та оновлення освітньо-професійної програми «Середня освіта (Мова і література (англійська))» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.02 Середня освіта (Англійська мова та зарубіжна література). Захід відбувався у змішаному форматі та був присвячений актуальним питанням реалізації програми та підготовки до акредитації. Учасники обговорили структурно-логічну схему програми, актуальні виклики її реалізації та рекомендації щодо покращення.

Гарант освітньої програми доцент Вікторія Кравченко зазначила, що в межах оновлення програми протягом навчального року проведено серію робочих зустрічей, остання з яких відбулася 06 січня 2025 року. Під час дискусій враховано пропозиції членів робочої групи для проєкту ОП-2025, зокрема, оптимізовано вибіркові дисципліни відповідно до Закону України «Про вищу освіту», зорганізовано спільні заходи, зокрема із закордонними партнерами, це лекція відомої квебекської письменниці та журналістки Монік Дюран (Monique Durand) та cпільні семінари навчально-наукового інституту іноземних мов з Університетом Версаль-Сен-Кантен-ан-Івлін для студентів, що навчаються на цій ОП тощо.
У межах атестаційних екзаменів відбулося також залучення стейкголдерів до оцінювання випускників, що сприяло незалежній експертній оцінці їхніх знань і навичок.
Під час аналізу відповідей студентів у практико-зорієнтованій частині атестаційного екзамену запрошений на засідання стейкголдер – учитель англійської мови, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, заступник директора Ліцею № 17 «Інтелект» Полтавської міської ради Ірина Козіна – відзначила, зокрема, належний рівень володіння методами аналізу та розв’язання педагогічних ситуацій. Водночас підкреслено необхідність подальшого розвитку критичного мислення та гнучкості в застосуванні теоретичних знань до реальних освітніх викликів.

Ірина Козіна високо оцінила відповіді студентів на екзамені з методики викладання іноземної мови, відзначивши їхню обізнаність із сучасними підходами до навчання. Водночас у деяких випадках випускники потребували глибшої аргументації у виборі методичних підходів для конкретних навчальних ситуацій. Саме тому рекомендовано посилити практичний компонент підготовки, зокрема через кейсові завдання та моделювання уроків.
Що до зарубіжної літератури, то більшість студентів продемонстрували впевнене володіння літературознавчими концепціями та здатність до глибокого аналізу художніх творів. Стейкголдер Оксана Пропастіна, учитель-методист зарубіжної літератури, заступник директора ліцею «Кремінь» Кременчуцької міської ради Полтавської області, наголосила на важливості міждисциплінарного підходу та врахуванні культурного й соціального контексту в аналізі літературних явищ. Крім того, Оксана Пропастіна наголосила на посиленні впровадження проблемно-орієнтованого навчання (PBL) та проєктної діяльності для розвитку дослідницьких навичок студентів. Також учасники засідання погодили спланувати графік майстеркласів за участю вчителів-практиків із сучасними методиками викладання літератури та іноземних мов.
Отримані рекомендації сприятимуть подальшому вдосконаленню освітнього процесу та підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців. Зміни спрямовані на посилення практичного складника навчання, розширення можливостей студентів щодо застосування набутих знань і залучення професійної спільноти до освітнього процесу.

Доктор філологічних наук Ольга Ніколенко зазначила, що одним із основних аспектів оновлення освітньої програми є усунення конфлікту з пререквізитами. Із цією метою робоча група забезпечення ОП ухвалила рішення змінити послідовність вивчення дисциплін. Наприклад, курс «Практика усного і писемного мовлення (англійська мова)» тепер передуватиме дисципліні «Методика навчання англійської мови». Це дозволить студентам краще підготуватися до методичного складника та підвищить ефективність засвоєння матеріалу.
Доктор філологічних наук Марина Зуєнко звернула увагу на необхідність забезпечення логічного зв’язку між методичними дисциплінами та курсами педагогічного й психологічного циклу. Вирішено змінити їхню послідовність так, щоби вивчення методичних дисциплін відбувалося після курсів «Педагогіка» та «Психологія профільної середньої освіти». Це забезпечить студентам необхідну теоретичну базу перед опануванням методичних підходів до викладання.
Під час обговорення проєкту ОП стейкголдери висловили свої пропозиції щодо її покращення. Зокрема, запрошена на засідання доцент Галина Харкевич підтримала пропозицію групи забезпечення ОП щодо перенесення методичних дисциплін для забезпечення логічного зв’язку з психолого-педагогічними теоретичними курсами. Учасники зустрічі дійшли висновку, що така зміна сприятиме незалежності магістерського рівня від бакалаврату, забезпечуючи ефективнішу підготовку студентів незалежно від їхньої попередньої освіти. У зв’язку з цим у першому семестрі передбачено логічно залишити освітній компонент «Практика усного і писемного мовлення», а також додати інших відповідні навчальні компоненти для зміцнення базової підготовки.
Доцент Вікторія Кравченко наголосила на необхідності забезпечення незалежності магістерського рівня від бакалаврату. Оскільки не всі здобувачі магістратури мають попередній досвід навчання за відповідною спеціальністю, програма має бути самодостатньою. Для цього група забезпечення ОП передбачила впровадження навчальних компонентів, що дозволять усім студентам отримати необхідну базову підготовку незалежно від попередньої освіти.
Крім цього, обговорювали необхідність удосконалення структурно-логічної схеми освітньої програми з урахуванням потреб здобувачів освіти, а також її адаптації до сучасних освітніх стандартів і вимог ринку праці.
Член робочої групи здобувачка освіти Софія Настечко запропонувала збільшити частку практичної підготовки для підвищення ефективності професійної підготовки здобувачів. Цю пропозицію враховано в оновленому проєкті Освітньої програми 2025 року шляхом заміни окремих теоретичних дисциплін на більш практико-зорієнтовані. Зокрема, у курсі «Академічне письмо» передбачено збільшення практичних занять, що сприятиме формуванню необхідних навичок у майбутніх фахівців.
Актуальним питанням на обговоренні групи забезпечення став аналіз результатів анкетування, проведеного відділом якості ПНПУ імені В. Г. Короленка – «Якість освіти очима здобувачів: результати оцінювання програми “Середня освіта (Мова і література (англійська))”.
За підсумками опитування магістрантів ця освітня програма отримала високі оцінки від здобувачів. Якість викладання дисциплін оцінили у 4,9 бала, що свідчить про високий професіоналізм викладачів та ефективність застосованих методик навчання. Загальний рівень задоволеності освітньою програмою – 4,8 бала, а практичне навчання отримало 4,9 бала, що підтверджує його прикладне спрямування.
Магістранти також відзначили високий рівень академічної свободи та належну поінформованість щодо принципів академічної доброчесності. Отримані результати підтверджують якість підготовки майбутніх фахівців та відповідність програми сучасним освітнім стандартам.
Важливо водночас продовжувати вдосконалення освітнього процесу, зокрема щодо аспектів розширення академічної свободи та практичної підготовки, щоб і надалі відповідати високим очікуванням здобувачів освіти.
Робота над удосконаленням освітньої програми триває, і команда ОП докладає максимум зусиль, щоб забезпечити її відповідність сучасним освітнім тенденціям, потребам професійної спільноти та міжнародним стандартам. Робоча група активно працює над підвищенням якості освіти, оптимізацією навчального плану та його адаптацією до актуальних викликів. Учасники засідання визначили стратегічні кроки для ефективної підготовки до акредитації, посилення практичного складника навчання та впровадження найкращих освітніх практик.